Co změní Covid?

Novinářská soutěž pro studenty středních škol
Vyhrajte iPhone, neomezená data nebo školní stipendium na špičkové novinářské škole!

Známe vítěze!

Do finále soutěže “Co změní covid” se nominovalo téměř sto autorů ze středních škol napříč celým Českem. Soutěž pořádala Vyšší odborná škola publicistiky společně s názorovým zpravodajským webem info.cz. Jejím hlavním partnerem byla společnost T-Mobile. Do užšího výběru postoupilo 20 studentů, ze kterých porota vybírala vítěze.

První místo

Lukáš Květoň za video, v němž využil řadu žurnalistických žánrů a přiblížil divákům, jak pandemii vnímají jeho vrstevníci.

Druhé místo

Maxmilián Tvrdík za speciální webovou stránku na téma Doba koronaviru.

Třetí místo

Eliška Nováková s textem Audemie, který pojednává o tom, jak pandemii prožívá její autistický bratr.

Čestné uznání

Porota se po dlouhé diskusi rozhodla ocenit uznáním a chytrým telefonem od partnera soutěže, společnosti T-Mobile, ještě další autory, jejichž příspěvky se sice neumístily na "medailových pozicích", ale zaslouží si být zmíněny. Její uznání dostávají Johana Sedláková, Michal Bělovský, Kristýna Šeděnková, Barbora Cabalková s Vojtěchem Bogdánym a Filipa Janoušková.

Gratulujeme


Kterak vir naši mysl nakazil

Jonathan Mensatoris, Gymnázium Kolín

Kterak vir naši mysl nakazil

Když udeřila první vlna koronaviru, bylo to zčistajasna. Nikdo to nemohl předpokládat, nikdo to neočekával, nikdo na to nebyl připraven. V dnešním světle naprosto zanedbatelná čísla nakažených zcela pozastavila život miliard lidí. Kupa opatření a k tomu ještě nouzový stav na měsíc. Říkali jsme si, že za měsíc to bude pryč, a to přeci není tak dlouhá doba. V dnešním světle naprosto protismyslná úvaha, nemyslíte?

Jsem zastáncem toho, že první lockodown byl jakýsi předčasný krátkodobý důchod pro spoustu lidí, jejichž práci nebylo možné vykonávat „normálním“ prezenčním způsobem. Byl čas na rodinu, vycházky do přírody, krmení kachen a další veledůležité kratochvíle spojené s penzí. Internet zažíval podobný boom, jako před třiceti lety, kdy byl založen. Pomalu jsme začínali přicházet na to, že knihy nejsou jen nosič prachu a výplň knihoven, ale i zdroj informací a poučení. Žurnalistické weby získávaly statisíce nových čtenářů, protože zkrátka nebylo možné se scházet a názorové výměny v rodinách byly leckdy chaotičtější než tiskové konference vlády.

Samovolně vznikla jakási nepsaná školská reforma, kdy byly všechny školy nucené přejít na neprobádanou půdu distanční výuky, která v sobě ukrývala nejedno úskalí. Pro učitele z tzv. „staré školy“, pro které znamenal pojem informační technologie jen četbu článků na seznamu a jednotýdenní zkontrolování emailu, byl tento přerod velmi složitý, ovšem troufnu si říct, že všichni ho zvládli, sice neměli na výběr, ale teď jistě „září štěstím“ s vidinou toho, jak rychle se dokázali přizpůsobit tomuto stále novému směru vzdělávání.

Nástup informačních technologií byl urychlen o pár let. Velká skupina lidí musela vzít v potaz, že informační technologie jsou pevnou a neodmyslitelnou součástí. Pracovní postupy nebo místa, které spěly k náhradě umělou inteligencí v horizontech nadcházejících let, byly nahrazeny takřka ze dne na den. Burzovní trh zaznamenal pár citelných ran, naopak kryptoměny zažily raketový vzestup, který byl také předpovídán o pár let později. Zkrátka pro ekonomický sektor byl covid naprosto klíčovým hybatelem, jako například vynález telefonu, nebo Černý čtvrtek v USA.

Psychické zdraví, myšlenky, rozpoložení nebo například mentální zdraví. Různá pojmenování pro víceméně stejnou věc, kterou vir ovlivnil jednoznačně nejvíce. Byl čas bilancovat nad životem, vymyslet nové projekty nebo strategie. Pokud vám nevyschl zdroj příjmů, nebo se vás virus finančně dotkl minimálně, bylo to pro vás očisťujících pár měsíců. Pro studenty ideální čas, hovořím o prvním lockdownu, mohli se více koncentrovat na svoje oblíbené předměty, rozhodnout se o dalším studiu, potažmo dohnat zameškanou látku. Pomineme-li nedostatek sociálního kontaktu se skupinami jiných lidí, potažmo vrstevníků, nebyl první lockdown tak negativní, jak se píše.

Pokud jste ale patřili k podnikatelům, kterým zmizel hlavní příjem a výdajů bylo stále víc a víc, byl a je pro vás lockdown naprostým očistcem. Nedostatek finančních prostředků spolu s nejistou a nestálou situací, mnoho důvodů pro zhoršení rodinných a mezilidských vztahů. Vir je obrovskou mentální výzvou, která je těžko zvladatelná pro studenty a mladé lidi. Nemluvě o podnikatelích, kteří už přes rok pořádně neotevřeli, nebo nedostali peníze, pro ty je koronavir naprosto fatální.

Jak jsou na tom maturanti, kteří mají maturovat v tomhle roce? Rok distanční výuky nám dal mnoho znalostí a zcela nahradil normální výuku, ovšem jen v předmětu informačních technologií. Zbytek předmětů? Jsem toho názoru, že učitelé zvládli vyložit a vysvětlit zhruba 50% látky. Tragické číslo, obzvláště pro maturitní ročníky. I přes tohle všechno maturita stále běží v nezměněné formě, ba dokonce platí nová maturitní vyhláška od půlky října minulého roku. Pokud hovoříme o ztížených podmínkách pro maturanty v březnu minulého roku, domyslete si sami, jaké podmínky budou mít maturanti tenhle rok.

Virus zkrátka ovlivnil naši společnost, ač si to někteří stále připouštět nechtějí. Můžeme vzít globální pandemii jako poučení do budoucna, kdyby se náhodou za pár let objevila další pandemie, budou zkušenosti z pandemie covidu k nezaplacení.